Rondje dorpsweide (ca. 2,5km)

U loopt van Banjaert langs de dorpsweide richting Julianaplein (via de Verlengde Voorstraat en de Zeecroft). Dwaal wat door het centrum en verbaas u over de verscheidenheid van geveltjes, hotelletjes, bars en woonhuizen. Alles kleinschalig en door elkaar.
Bezoek ook even het toeristen-informatiepunt ‘de Tip’ Voorstraat 12 (open donderdag en vrijdag van 12 – 18 uur en zaterdag en zondag van 12 – 17 uur).
Wellicht vindt u er een folder over een leuke, plaatselijke wandeling (zoals de folder ‘Rondje Wijk aan Zee”) of een folder over leuke eethuisjes (voor als u geen zin het om zelf te koken).
U kunt terugwandelen via de Zwaanstraat en de Julianaweg.
Een andere moglijkheid is via de Zwaanstraat het strand op te wandelen en via de opgang ‘Strand Noorderbad’ weer terug te lopen naar Banjaert.
U heeft voor deze wandeling geen duinkaart nodig.

bnj_054_075bg

Rondje Wijk aan Zee (ca. 5,5km)

De folder met de beschrijving van deze wandeling is tegen een geringe vergoeding verkrijgbaar bij Banjaert en het toeristen-informatiepunt ‘de Tip’.
Een echte aanrader, omdat u alle mooie en bijzondere (uitkijk)punten van Wijk aan Zee aandoet en ook nog een stuk geschiedenis over het dorp aan de weet komt.
Vanaf Banjaert loopt u vanuit de hoofdingang langs de grote zaal richting schommel en glijbaan naar het hekje in de hoek van het Banjaertterrein. Ga door het hekje linkssaf en volg het smalle paadje met aan uw linkerhand een camping. Loop onder de hoogtebalk van de parkeerplaats door en sla aan het eind van de afrit van de parkeerplaats rechtsaf. U loopt nu op de route van de rondwandeling ‘Rondje Wijk aan Zee’. Voor dit rondje is een duinkaart verplicht. U kunt het rondje ook zonder duinkaart lopen. Loop dan vanuit Banjaert naar de hoofduitgang, ga rechtsaf via de Burg. Rothestraat, rechtdoor via de Tappenbeckstraat en rechtsaf via de Relweg, langs Heliamare naar het Zeepad (vóór de strandafgang linksaf). Volg nu de kaart van de folder.

bnj_040_070bg

Slide 2

bnj_040_080bg

Wandelen naar de Noordpier (totaal ca. 12 km)

Een aanrader voor elk seizoen (behalve bij regen en koude, harde wind). U heeft geen duinkaart nodig.
De route is heel eenvoudig:

• Loop vanaf de Banjaert naar één van de strandafgangen van Wijk aan Zee.
  • Sla linksaf richting Noordpier.

Alleen bij rustig weer is het mogelijk tot aan het eind van de pier te lopen.
De pier steekt ca. 2 km de zee in. Bij helder weer heeft u vanaf het eind van de pier een fantastisch uitzicht op de duinkust.
Pas op: Bij harde wind is het gevaarlijk om op de pier te lopen. Golven spoelen u gemakkelijk van de pier af.
Bij storm is de zee zelfs in staat de grote betonblokken over de pier te rollen.

bnj_054_050bg

Door PWN bewegwijzerde wandelingen (3.5, 5 of 14,5 km km)

Doordat het terrein van Banjaert grenst aan dat van het Noordhollands duinreservaat, kunt u deze wandelingen starten vanuit Banjaert. Een duinkaart is verplicht (te koop bij Banjaert).

1. Loop vanuit de hoofdingang langs de grote zaal richting schommel en glijbaan.
  2. Loop langs de schommel naar het hekje dat zich in de hoek van het Banjaert-terrein bevindt.
  3. Ga door het hekje linksaf en volg het smalle paadje (aan uw linkerhand een camping).
  4. Loop onder de hoogtebalk van de parkeerplaats door en sla aan het eind van de afrit van de parkeerplaats rechtsaf.
  5. Bij het infobord staan drie met kleuren bewegwijzerde wandelingen aangegeven (het groene ‘Zeedorperpad’ van 3 km, het rode ‘Rondje van Boreel’ van 5,5 en het oranje ‘van de Rellen naar de Vlotter’ van 14,5 km).

bnj_054_030bg

Slide 2

bnj_054_020bg

Wandelen naar Beverwijk (ca. 8 km heen en terug)

U verlaat Banjaert via de hoofdingangt en slaat linksaf de Burg. Rothestraat in.
Aan het eind rechtsaf en na ca. 100 meter slaat u linksaf (fiets- / wandelpad). U blijft deze weg (de Zeestraat) volgen tot u het naambord Beverwijk passeert.
Op het Westerhoutplein passeert u het museum Kennemerland, dat zeker een bezoek waard is. Via dit plein kunt u rechtdoor lopen naar het centrum (via de Zeestraat) of richting Rode Kruis Ziekenhuis (via de Vondellaan). Sla aan het eind van de weg linksaf. U loopt dan in de Breestraat, de belangrijkste winkelstraat van Beverwijk. Heeft u na het bezoek aan Beverwijk geen zin om terug te lopen, dan kunt u op de terugweg de bus nemen

bnj_054_040bg

Bos-, duin- en strandwandeling (totaal ca. 15 km)

Bij deze wandeling loopt u via een heel wisselend landschap door het duinreservaat naar de strandopgang van Heemskerk. Via het strand loopt u weer terug naar Wijk aan Zee. (Een duinkaart is verplicht).

1. Loop vanuit de hoofdingang langs de grote zaal richting schommel en glijbaan naar het hekje in de hoek van het Banjaert-terrein.
  2. Ga door het hekje linksaf en volg het smalle paadje (aan uw linkerhand een camping).
  3. Loop onder de hoogtebalk van de parkeerplaats door en sla aan het eind van de afrit van de parkeerplaats rechtsaf.
  4. Sla net voorbij het infobord rechtsaf de Meeuwenweg in (rode pijl op het routepaaltje). Onderweg komt u rechts een trap tegen naar een uitkijkpunt.
  5. Volg de Meeuwenweg tot aan een breed klinkerpad.
  6. Volg dit klinkerpad totaan een wildrooster. Rechts is een klaphek met opschrift Stichting Crosshill. Ook ziet u weer de rode pijl.
  7. Ga door dit hek. U loopt nu op een smal zandpaadje (rode pijl). Rechts heeft u een mooi zicht op het waterwingebied.
  8. Volg bij de T-kruising het routepaaltje met de rode pijl.
  9. Volg bij de T-kruising met een bankje het routepaaltje met de rode pijl.
  10. Volg bij de T-kruising het routepaaltje met de rode pijl.
  11. Ga bij de daarop volgende T-kruising rechtdoor (u verlaat de routepaaltjes met de rode pijl).
  12. Volg het pad (negeer de zijpaden) tot u een klaphek tegenkomt. Passeer het hek en sla bij het klinkerpad rechtsaf.
  13. Op korte afstand volgt een kruispunt. Ga hier linksaf (aan de achterkant van een routepaaltje ziet u een groene en een blauwe pijl. U loopt nu over een smal klinkerpad omhoog.
  14. Volg hetzelfde klinkerpaadje met de trappen omlaag.
  15. Bij T-kruising rechtsaf (routepaaltje met groene en rode pijl).
  16. Bij T-kruising rechtdoor (routepaaltje met groen, blauw en oranje).
  17. Bij een stenen wegwijzer linksaf de Schapenweg in (u verlaat de gekleurde routes).
  18. Bij het kruispunt met de Kaagweg blijft u de Schapenweg volgen .
  19. Ook bij de viersprong met de Hogeweg blijft u de Schapenweg volgen (links aanhouden).
  20. Bij de volgende T-kruising de Rietweg inslaan (links aanhouden).
  21. Bij klinkerweg linksaf de Meeuwenweg inslaan.
  22. Bij het volgende kruispunt rechtsaf, de Valleiweg in
  23. Op korte afstand volgt een T-kruising. Daar rechts aanhouden (pad omhoog)
  24. Dit pad blijven volgen tot een T-kruising met een hek. Daar slaar u linksaf de Schapenweg in
  25. Passeer een veerooster en sla bij de volgende T-kruising rechtsaf de van Oldenborghweg in
  26. Bij ANWB-paddestoel 22525 linksaf naar het strand.
  27. Bij het strand aangekomen linksaf richting Wijk aan Zee.

Bij de eerste strandopgang van Wijk aan Zee loopt u langs Heliomare naar de Zeestraat, deze volgt u tot u het gele bordje ‘Banjaert’ tegenkomt.

bnj_054_060bg

Bos-, duin- en strandwandeling (totaal ca. 10 km)

U kunt route 5 inkorten tot ongeveer 10 km door de Meeuwenweg te blijven volgen tot u bordjes ziet die de richting Heemskerk aan Zee aangeven.
Volg deze bordjes en u komt bij het strand uit.